Kakak Cerita Perjalanan Akhir Adik Lelaki Sebelum Kemal4ngan , Arwh Kemas Barang Memancing Dan Kerap Dengar Alunan Bacaan Al-Quran

Tular video seorang wanita yang sedang mengusap jnazah adik lelakinya ketika dalam perjalanan untuk disemadikan meraih perhatian ramai di media sosi4l.

"Dulu kakak bangun pagi hantar awak pergi sek0lah. Tapi kali ini kakak bangun pagi hantar awak pergi yang tak akan kembali," tulis Nur Syafida Muhamad Fairus pada kapsyen video.

Ketika dihubungi ,Syafida, 26, berkata Allahy4rham Muhamad Syafie, 21, atau Ipit mninggal dunia akibat kemalangan jalan raya di Kota Tinggi, Johor pada 17 Oktober lalu.

Meskipun sudah dua bulan berlalu, Syafida masih menangisi pemergian itu, malah video tular penuh emosi yang dikongsi pada Rabu turut menzahirkan segala rasa yang terbuku di hatinya.

"Arwh adik saya kemal4ngan masa nak pergi kerja pada pagi 17 Oktober. Dia bawa motor, l4nggar dengan lori towing yang sedang u-turn. Arwh kerja dengan suami saya. Suami saya buka bengkel welding.

"Arwh mninggal pada hari yang sama. Dekat paru-paru arwh penuh d4rah. Dia tak boleh nak bernafas. Tulung rusuk tu mencucuk paru-paru. Kiranya apabila sampai hspital, d0ktor periksa dan sahkan dia telah tiada.

Esok dia nak pergi, hari ni dia siap kemas semua barang memancing simpan dalam kotak.

"Pinggang semua patah, kaki sampai pinggang. Nasib mata tak pecah. Kelopak mata dia terk0yak. Kemal4ngan memang kuat sebab dia berlanggar dengan lori towing," imbas pengusaha kedai k0smetik itu.

Menurut Syafida, pemergian itu cukup dirasai memandangkan arwh merupakan satu-satunya anak lelaki dalam keluarganya.

"Kami ada enam beradik, saya anak sulung, arwh pula anak nombor empat. Arwh pula satu-satunya adik lelaki saya. Kami terlalu rapat, apabila hilangnya dia, memang terasa sangat. Dia adik yang banyak membantu kakak-kakaknya.

"Separuh jiwa kami pergi 'ikut' dia. Terasa kosong apabila salah se0rang daripada kami dah pergi. Hari-hari balik kerja mesti dia datang kedai jumpa kakak, jumpa anak saudaranya. Memang dia singgah setiap hari selepas balik kerja.

"Perubahan sangat dirasai lepas dia tiada. Sebab kami semua beradik jenis berkepit ke mana-mana. Lepas dia tiada, kami makin rapat. Hari-hari kena berkumpul untuk kurangkan rasa sedih tu," cerita Syafida lagi.

Imbas Wanita itu, arwh juga menunjukkan perubahan sebelum pemergiannya yang mana dia sering terperap di rumah dan kerap memasang alunan ayat suci al-Quran melalui telefon.

Syafida berkata dia rapat dengan arwh kerana dia satu-satunya anak lelaki dalam keluarga.

Malah, arwh juga pernah berseloroh dengan bapanya bahawa dia akan berhenti memancing, seolah-olah memberi bayangan bahawa dia akan pergi buat selama-lamanya.

"Sebelum ini dia jarang ada kat rumah waktu malam sebab biasanya arwh turun ke sungai, naik bot pasang tajur (alat menangkap ikan). Dia juga memancing udang.

"Jadinya sebelum dia mninggal, kami pelik sebab dia ada kat rumah je malam tu. Memang dah beberapa malam dia ada kat rumah.

"Beberapa bulan sebelum itu dia juga selalu buka surah di telefon, selalu dengar ceramah. Kawan kerja pun ramai cakap benda sama. Kawan-kawan kat jeti pun cakap macam tu.

"Dia juga ada cakap dekat ayah, Ipit last ni pergi memancing dengan ayah, lepas ni Ipit tak pergi lagi. Kami tak perasan hint tu. Esok dia nak pergi, hari ni dia siap kemas semua barang memancing dalam kotak," cerita Syafida lagi.

Video Syafida mengusap jnazah adiknya meraih lebih 130,000 tontonan di TikT0k dan turut dihujani komen netizen, rata-ratanya menitipkan ucapan takziah buat dia sekeluarga.

Sumber:Hm , Tiktok

Post a Comment (0)
Previous Post Next Post